når mūsen ta’r en slapper

Jeg er afhængig af bøger om at skrive

30. January 2008 - 17:02

"Goddag, mit navn er Bjarke Sølverbæk, og jeg er afhængig af bøger om at skrive," kunne en tekst om mit skriverliv starte. Jeg kan ikke længere huske hvilken bog, der var den første om at skrive, jeg købte, men det skete nok for omtrent tre år siden. Nogle af de første jeg anskaffede mig var James N. Freys How To Write Damn Good Novel og Damon Knights Creating Short Fiction . Også Nancy Kress' Beginnings, Middles & Ends og James Scott Bells Plot & Structure erhvervede jeg mig tidligt, da plot altid har været en af de dele af fiktionen der har interesseret mig meget.

Stort set alle bøgerne er på engelsk, da udvalget af danske skrivebøger aldrig har været særlig omfattende. Bente Clod og Finn Dreibek har skrevet nogle stykker, som jeg har læst fragmentarisk uden at blive imponeret, og Creating Short Fiction er oversat til dansk som Hvordan skriver jeg noveller? Den eneste skrivebog skrevet af en dansker, jeg er stødt på, som jeg kunne finde på at anbefale er Robert Zola Christensens Manual til skrivekunsten . Det begrænsede marked for danske bøger om emnet har også betydet, at alle bøger er generelle -- de antager, at læseren kun ved det mest basale om håndværket og forsøger at behandle alle de emner, forfatteren anser for vigtige. For at finde dybdegående dækning af enkeltemner, bliver man nødt til at ty til engelsksprogede bøger.

Hvor mange af dem har jeg så læst? Undet en tredjedel. Dog har jeg læst i langt de fleste og har også planer om at læse næsten dem alle fra ende til anden, for langt de fleste af dem er købt efter ret grundig research -- hovedsagligt i form af anmeldelser på Amazon.

Og hvad har jeg så lært? Primært, at der ikke er én rigtig måde at gøre tingene på og det vigtigste at gøre, hvis man vil gøre sig håb om at blive forfatter, er at få skrevet og få skrevet meget. Derudovere har jeg lært at de fleste adverbier og adjektiver med held kan erstattes af kropssprog, handlinger eller simpelthen ingenting, at interessante personer altid har indre konflikter, og det er den indre konflikt de fleste historier i sidste ende drejer sig om og hundredevis af andre småting, hvoraf mange langsomt er gledet fra notaterne op i hovedet, som en fast bestanddel af min egen tekstkritik af egne og andres tekster, og nogle er gledet ned i første gennemskrivning, så jeg eksempelvis ikke længere bruger adverbier ved hver anden replik.

Jeg har ikke købt en ny skrivebog i snart et halvt år, og jeg har lovet mig selv, at jeg ikke vil købe en skrivebog til, før jeg har læst mindst halvdelen af dem jeg har. Jeg har et samlergen, der må holdes i skak, og det har jeg altid haft. Da jeg var helt lille, samlede jeg kastanjer for at lave kastanjedyr, jeg havde stående, til min mor syntes, de var blevet for gamle. Alt fra Micro Machiens til My Little Pony skattede jeg dengang, og LEGO samlede jeg på, indtil jeg havde været teenager i et par år. Jeg samlede også lidt på mønter og senere en del på frimærker, og jeg var i en årrække medlem af den lokale filateliklub for børn. Tegneserier og især andetegneserier samlede jeg på igennem hele min barndom, og den mani gled næsten automatisk over i andre typer bøger.

I dag er jeg den stolte ejer af 4-500 romaner og fagbøger, hvoraf 51 handler om skrivning. De sidste 2-300 er købt i løbet af de sidste 4-5 år. Alene på mine to ture til USA i henholdvis 2005 og 2007 købte jeg sammenlagt over 100 bøger, og antikvariatet Strand, hvis slogan er "18 miles of books", var et af højdepunkterne på begge ture. Foruden skrivebøger har jeg især mange bøger om japansk sprog og kultur, tegnefilm (og om Disney-studiet i særdeleshed) og computere og programmering -- så der er altid rig mulighed for at ty til overspringshandlinger, når jeg egentlig burde skrive. Mine bøger om at skrive

Især de bøger jeg af den ene eller anden grund har lært meget af, vil jeg hen ad vejen skrive små anmeldelser af på bloggen. Indtil videre er her blot én stor rodet liste, med en lille stjerne ved de af bøgerne jeg har læst, og som jeg syntes var særligt gode og et minus ved de bøger jeg vil fraråde andre at læse.

Writing Down The Bones af Natalie Goldberg Writing Dialogue af Tom Chiarella Between the Lines af Jessica Page Morrell Reading Like a Writer af Francine Prose 22 Tricks - Om at skrive godt af Thomas Oldrup Romanlæsning af Gunnar Jakobsen Forfatter og forløser af Bente Schwartz Tekster og arketyper af Vibeke Blaksteen Forfatter i Danmark 1894-1994 af Lisbeth Worsøe-Schmidt Romankunsten af Milan Kundera The Tough Guide to Fantasy Land af Diana Wynne Jones What If? af Anne Bernays og Pamela Painter Sometimes the Magic Works af Terry Brooks The Prose Reader redigeret af Kim Flachmann og Michael Flachmann Writers on Writing redigeret af Robert Pack og Jay Parini The First Five Pages af Noah Lukeman Bird by Bird af Anne Lamott The Scene Book af Sandra Scofield Why I Write redigeret af Will Blythe Stein on Writing af Sol Stein Writer's Guide to Character Traits af Linda N. Writing From the Inside Out af Dennis Palumbo The Writer's Guide to Fantasy Literature: From Dragon's Lair to Hero Quest redigeret af Philip Martin How to Write Science Fiction & Fantasy af Orson Scott Card The Writer's Idea Book af Jack Heffron How to Write a Damn Good Novel af James N. Frey How to Write a Damn Good Novel II af James N. Frey Beginnings, Middles & Ends af Nancy Kress Plot & Structure af James Scott Bell Creating Short Fiction af Damon Knight On Writing af Stephen King The Art of Dramatic Writing af Lajos Egri If You Want to Write af Brenda Ueland and Andrei Codrescu Writing Fantasy & Science Fiction af Lisa Tuttle Dynamic Characters af Nancy Kress Getting Into Character af Brandilyn Collins Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting af Robert Mckee Navnebogen af Evan Bogan Making a Good Writer Great af Linda Seger og Silman-James Press Characters & Viewpoints af Orson Scott Card Rules of Thumb redigeret af Susan Neville og Michael Martone How to Write Funny af John B. Kachuba Fiction Writer's Brainstormer af James V. Smith Description af Monica Wood Revision: A Creative Approach to Writing and Rewriting Fiction af David Michael Kaplan No plot? No Problem! af Chris Baty How to Write af Gertrude Stein The Writer's Idea Workshop af Jack Heffron The Elements of Style af William Strunk Jr. og E. B. White On Writing Horror redigeret af Mort Castle Retorik af Kathrine Ravn Jørgensen The Encyclopedia of Fantasy redigeret af John Clute og John Grant Twisty Little Passages af Nick Montfort Cybertext -- Perspectives on Ergodic Literature af Espen J. Aarseth The Hero With a Thousand Faces af Joseph Campbell På opdagelse i børnelitteraturen redigeret af Nina Christensen, Anna Karlskov Skyggebjerg Don't Murder Your Mystery af Chris Roerden Selv-editing for Fiction Writers af Renni Browne, Dave King

Search form

 

Bjarke Sølverbæk

 

Skriverier

Jeg har skrevet hver dag de sidste 27 dage — siden den 26/9 er det blevet til 17.443 ord med et gennemsnit på 646 ord om dagen. Jeg var mest produktiv den 30/9, hvor jeg skrev 3.281 ord på Tidstræet.
I september skrev jeg i alt 5.636 ord.

 

Læserier

 

Bliv bedre til at skrive

Guldkorn er et leksikon over skrivekunsten hvor tips, tricks og teorier fra skrivehåndbøger, artikler og foredrag løbende bliver samlet.

Læs bl.a. om hvordan du opbygger spændende plots og troværdige karakterer og om meget mere.

 
 

Kategorier