når mūsen ta’r en slapper

Skrivedogmer: "write what you know"

write what you know

er måske det værste råd en vordende forfatter kan få. De fleste af os lever liv, der selv i perioder, hvor socialrealismebølgen topper, er for kedelige til at kunne interessere nogen -- og selv de, der lever liv andre kunne tænkes at ville læse om, kan kun skrive et meget begrænset antal bøger om dem, før gentagelserne sætter ind. Sammenlignet med de romaner vi læser, blegner de fleste menneskers liv.

Den umiddelbare tolkning af dogmet er altså ikke mange potter pis værd, men det gør det ikke ubrugeligt -- der er en grund til, at det ikke er et dogme, der for længe siden er dræbt og begravet. Når man skriver sig ind i en situation, man selv kender til, giver man den liv ved at bruge sig selv, sin egen forståelse for de følelser, tanker og handlinger, der er naturlige. Hvis man skriver om en situation, man ikke kan forholde sig til, er det næsten umuligt at puste liv i den. For at skrive levende, må man selv være der, og for at være det, må man finde frem til de følelser i situationen, man selv forstår, man selv føler. Man må grave dybt nok i den person man skriver om og dybt nok i sig selv til at finde frem til den fælles menneskelighed, der næsten altid er til stede.

Jo fjernere en person er fra én selv, jo sværere er det at skrive troværdigt om ham/hende. Man bliver nødt til at finde frem til de sider af sig selv, der gør det muligt at ikke alene sympatisere, men identificere sig med personen. Førend man kan det, tror jeg det er ufattelig svært at skrive troværdigt.

Search form

 

Bjarke Sølverbæk

 

Skriverier

Jeg har skrevet hver dag de sidste 5 dage — siden den 20/5 er det blevet til 1.531 ord med et gennemsnit på 306 ord om dagen. Jeg var mest produktiv den 22/5, hvor jeg skrev 448 ord på Inferno.
I april skrev jeg i alt 0 ord.

 

Læserier

 

Bliv bedre til at skrive

Guldkorn er et skriveleksikon for forfatterspirer, hvor du kan læse om hvordan du får idéer og forbliver motiveret, om hvordan du opbygger spændende plots og troværdige karakterer, om hvordan du skruer velspillende scener sammen og skriver dialog så det fænger – og om meget mere.

 
 

Kategorier