når mūsen ta’r en slapper

Testrup: Den første dag

1. February 2008 - 13:13

Per brev havde vi alle fået besked på at ankomme mellem 15 og 17 for at blive indkvarteret. Jeg ankom ved tretiden og blev indkvarteret i huset ved navn Mindebo af Mads Eslund, som jeg fra på mandag vil blive undervist af. Da jeg var tilbage i spisesalen, var der stadig kun en håndfuld elever. Jeg satte mig sammen med et par piger fra henholdvis skrive- og teaterlinjen (og nogle forældre), hvor jeg i en halv times tid sad og følte mig akavet, da de kendte hinanden i forvejen. Flere elever dukkede efterhånden op, og ved firetiden strømmede de ind.

Da klokken var over fem, blev vi gennet ned i husene. Jeg bor på et tremandsværelse sammen med én fra musik- og én fra filosofilinjen -- lærene lader til at have besluttet sig for at blande alle godt og grundigt. I hele Mindeboet bor der tolv elever (os tre drenge og ni piger). De fleste af os fik kort hilst på hinanden og pakket ud, hvorefter turen gik tilbage til spisesalen for at få aftensmad. Jeg kom til at sidde ved siden af én fra skrivelinjen, og vi kom godt i snak, selvom han var lyriker, og jeg er langt overvejende prosaist; jeg glæder mig meget til at få mødt hele holdet på mandag!

Tiden var da inde til velkomstforedraget. Forstanderen forsøgte at forklare os, hvad en højskole er ved bl.a. at hive en bibelsk fortælling frem om figuren Saul. En dag var Sauls fars æsler løbet væk, og Saul og en tjener tog derfor afsted for at finde dem. De rejste i mange dage og nåede til sidst en by, hvor de havde hørt en profet levede. Han gik dem i møde, da han på forhånd havde vidst, de ville komme, og sagde til Saul:

Følg med mig, og jeg skal vise dig, hvad dit hjerte rummer

Saul og hans tjener fulgte med og lyttede til profeten i mange dage, og før de forlod ham igen, salvede profeten Saul som Israels retmæssige konge.

En normal uddannelse er jagten på æslerne, mens højskolen er jagten på hvad éns hjerte rummer; højskolen forsøger ikke at besvare spøgsmålet "hvad kan jeg?", men derimod "hvem er jeg?", understregede forstanderen og fortsatte med en morsom anekdote om hvordan en sydamerikaner i sit hjemland havde forsøgt at forklare, hvad det vil sige at være på højskole. Hans mor havde efter lang tids forklaren udbrudt, at det måtte være et hippiekollektiv han mente.

Efter foredraget gik vi tilbage i husgrupperne og mødte vores huslærer, som er den person, der er tilknyttet vores lille gruppe. Vi fortalte allesammen lidt om os selv. De fleste havde haft ét eller to sabbatår efter gymnasiet, før de var kommet til Testrup, og aldersspektrummet var begrænset til 20-22 år -- et interval, der lader til at være kendetegnende for næsten alle eleverne, med én enkelt stor undtagelse på 62 år.

Efterfølgende gik der ikke lang tid, før jeg og mine to værelseskammerater besluttede at gå i seng.

Search form

 

Bjarke Sølverbæk

 

Skriverier

Jeg har hverken fået skrevet i dag eller i går.
I august skrev jeg i alt 178 ord.

 

Læserier

 

Bliv bedre til at skrive

Guldkorn er et leksikon over skrivekunsten hvor tips, tricks og teorier fra skrivehåndbøger, artikler og foredrag løbende bliver samlet.

Læs bl.a. om hvordan du opbygger spændende plots og troværdige karakterer og om meget mere.

 
 

Kategorier