når mūsen ta’r en slapper

Højskoleoplevelsen

Testrup Højskole dækket med sneDer er ikke gået andet end fem dage, siden jeg forlod højskolen for at tage på påskeferie, og der er ikke gået andet end syv uger, siden jeg begyndte på Testrup Højskole. Alligevel er det underligt at vende tilbage. Da jeg forlod højskolen, og hverdagen for en stund var som den havde været før, føltes højskolen mest af alt som en drøm. Det virker surrealistisk at vende tilbage. Som at komme til en anden verden. Det har sneet og verden er malet hvid. Udendørslygternes gullige pærer farver sneen omkring sig, så skolen kommer til at minde om et gammelt postkort, der i et menneskeliv har ligget gemt væk på et loft. Her er så stille, som der kun kan være langt fra byen, og der er ingen fodspor i sneen udover mine egne.

Det er en lettelse, da jeg endelig støder på den eneste anden højskoleelev, der også er vendt tilbage. Højskoleoplevelsen er mere end noget andet samspillet med andre mennesker -- andre engagerede mennesker. Det er langt fra alle på skrivelinjen, der vil være forfattere, og langt fra alle på teaterlinjen, der vil være skuespillere, men alle er interesserede i deres linjefag og mange brænder for det. Når først det er gået op for én, at man udelukkende er for sin egen skyld og ikke for at få et skinnende diplom for kompetent gennemførsel af uddannelsen, er det som om der sker et mentalitetsskift, der giver undervisningen en helt anden karakter, end man var vant til fra andre uddannelser.

Undervisningen begynder igen tirsdag -- efter morgenmaden. På hverdage er der derefter morgensamling 8:20. Der starter vi altid med en sang fra Højskolesangbogen -- jo mere man synger fra den bog, jo mere kommer man til at holde af den. Derefter skiftes elever og lærere til at lave noget på ti-femten minutter; det kan være en oplæsning, et kort skuespil, en drømmerejse eller en præsentation af et aktuelt emne.

Når morgensamlingen slutter 8:35 deler vi os tre formiddage om ugen i linjefagene -- skrivning, teater, filosofi og musik. Der arbejder vi i forløb på to-tre uger, hvor vi som oftest bliver delt op i hold. Eksempelvis delte vi os på skrivelinjen i første forløb op i et prosa-, et lyrik- og et stream-of-consciousness-forløb. Der er også store projekter på linjerne, hvor alle fra linjefaget arbejder sammen mod et fælles produkt. På skrivelinjen lavede vi før påskeferien Testrup-encyklopædien, på musiklinjen lavede de en koncert, og på teaterlinjen opførte de to teaterstykker inspireret af Othello for hele højskolen.

Foruden linjefagene er der valgfag, og de fire valgfagsblokke á fire timer er placeret om eftermiddagen. I hver valgfagsblok er der fire valgfag at vælge imellem, og for at få det antal timer om ugen, der udløser statsstøtte, skal man have to valgfag. Der er de typiske fag som billedkunst, foto, litteratur, keramik, film og teatertilvalg, men der er også fysisk teater, hvor fokuset er på kropssprog og stage fight, retorik, skriveværksted, stort kor, aikido, som er en japansk kampsport med fokus på forsvar, fortællinger, hvor man skal fortælle hinanden opdigtede og selvoplevede historier, kammerkor, hvor de deltagende skal synge a cappella a la BaSix, livsfilosofi, dans, DTP, pædagogik med fokus på diskussion af aktuelle emner, aktiv medborger, hvor aktuelle politiske emner bliver taget op til diskussion, og religion-myte-samfund, der beskæftiger sig med det mytologiske verdensbilledes aktualitet. Jeg valgte selv aikido, fysisk teater, teatertilvalg og dans, da jeg ellers er den boglige type og gerne ville udfordre mig selv.

Én gang om ugen er der fællesmøde -- først i de otte husgrupper og så for hele højskolen. Der er i det hele taget stor medbestemmelse, og efter de første par uger blev ansvaret for næsten alle arrangementer overdraget til os. De fleste af os er med i udvalg -- jeg er i filmudvalget, der står for løbende at vælge og vise film -- der sørger for at stable forskellige typer arrangementer på benene. Foruden filmudvalget er der brændpunktsudvalget, der med en måneds mellemrum står for at få en diskussion i gang i en fællestime om et aktuelt eller alment emne (eksempelvis den nye muhammedkrise eller monogami kontra polygami), morgensamlingsudvalget, der er ansvarligt for at der hver morgen er en morgensamling, sportsudvalget, der arrangerer turneringer i alt fra bordfodbold til volleyball, festudvalget, der -- du gættede rigtigt -- arrangerer fester med og uden temaer og står for salget af øl og sprut, og kulturcaféudvalget, der står for et arrangement én gang om måneden, hvor vi bruger aftenen i spisesalen og der underholder hinanden med indslag på scenen (se videoklip ovenfor).SognerådsmødeHøjskolen står i det hele taget for demokratiske og kollektive værdier, og Hal Kochs definition af demokrati -- "Demokrati er samtale" -- kom også særligt tydeligt til udtryk, da der blev arrangeret et 24-timers live-rollespil for alle Testrup Højskoles elever i mandags ved navn Striden om Dannevang. I et alternativt univers, hvor Danmark først lige var kommet på vej til at udforme en grundlov og kongen og Kirken endnu var en stor magtfaktor, skulle de otte kaster vi var fordelt imellem i fællesskab forsøge både at forme vores sogn, og udforme forslaget til en grundlov for Dannevang ved at foreslå og stemme om forslag på sognerådsforsamlingerne, der blev afholdt hver anden til tredje time. Det blev en blanding af taktik og improvisationsteater og var samlet set enormt underholdende. Jeg var formanden for de nyfri -- den allerlaveste kaste -- og jeg følte mig næsten som en anden Pelle Erobreren, da jeg sammen med mine brødre og søstre gik i generelstrejke, senere stillede op til sognerådsformand (en post jeg tabte med sølle tre stemmer) og endte med blive fyret af teknomagnat-kasten. Det var første gang jeg prøvede at spille live-rollespil, men jeg tvivler på, det bliver den sidste.

Sammensætningen af folk er dog meget ensartet, så det er nemmere at være kollektiv og åbensindet end det er i den virkelige verden™. Antallet af elever over 23 kan tælles på én hånd, og hvis vi skulle vælge Danmarks regering, ville SF ikke behøve at samarbejde med andre partier for at opnå regeringsmagten. Nogle gange føles højskolen som en osteklokke, og de færreste af os følger med i verden uden for. Men jeg synes egentlig ikke det er et problem -- måske snarere tværtimod. Vi har mulighed for at fordybe os i vores interesser -- og egentlig i os selv og hvad der er vigtigt for os -- frem for hele tiden at fokusere på omverdenen; og når vi endelig dykker ned i et emne -- for eksempel i forbindelse med brændpunktsudvalgets diskussionsoplæg -- går det dybere end man normalt gør uden for højskolen. Vi går op og ned ad hinanden hele tiden, og det giver følelsen af et nært fællesskab, som jeg er sikker på at komme til at savne, når opholdet er ovre.Clement Kjersgaard tegner og fortællerI enkelte fællestimer og én aften om ugen går vi i dybden med et emne sammen med en foredragsholder, ekspert eller kunstner udefra. Clement Kjersgaard har berettet om politik og medier, Mads Brügger og Nikolaj Thomassen har fortalt om deres kontroversielle bog om Tøndersagen -- Grænselandet -- Karen Lisa Salamon har skrevet bogen Selvmål og har fortalt os om hvordan alt, der ikke kan sættes på regnskab og evalueres og rationaliseres, i nutidens samfund mere eller mindre anses for værdiløst, Asser Amdisen har fortalt om Struensees liv og levned, pastor Andreas Davidsen har fortalt om MacBeth og Shakespeare i almindelighed, og en indisk sociolog har været på besøg for at høre om højskolekonceptet. Vi har også været på adskillige ture ud af huset, bl.a. til Aros og en paneldebat om videnskabsmanden overfor kunstneren på Århus Universitet.

Derudover har Martin de Thura og en dokumentarist, jeg ikke kan genfinde navnet på, vist os et udvalg af deres kortfilm, og Emil de Waal, Under Byen, Duo Kontrabas og Det Jyske Musikkonservatoriums Big Band har givet koncerter. De fleste musikere bor til gengæld for deres koncert en uge på Testrup og er i den forbindelse indehaver af titlen ugens kunstner. Hver uge flytter de gamle kunstnere ud og en eller flere nye kommer til. Når det ikke er musikere men eksempelvis fotografer, keramikere eller malere, holder ugens kunstner en fernisering og giver et kunstværk til højskolen som tak for opholdet.Tegn & Gæt i Glædens HjemNår der ikke er koncerter eller foredrag på hverdagsaftener går de med at forberede sig på undervisningen og ellers hygge sig over et brætspil, et glas rødvin eller en film i husgruppernes fællesrum. Lørdag og søndag aften er der som oftest fest med høj musik, tæt drikkeri og sporadisk dansen.ØldominoEfterhånden er halvdelen af de nogle og halvfems elever ankommet. Nu er der er kun rester af sne i enkelte hjørner, og der er snart ikke mere tilbage af istapperne, der hang ned fra tagrenderne. Verden er igen i farver, og højskolen ligner igen sig selv.Testrup Højskole

Tags: 

Search form

 

Bjarke Sølverbæk

 

Skriverier

Jeg har hverken fået skrevet i dag eller i går – nu må jeg snart se at få taget mig sammen.
I december skrev jeg i alt 0 ord.

 

Læserier

De seneste bøger jeg har læst

Revolvermanden
liked it
tagged:
audio-da
Children of Dune
liked it
tagged:
audio-da




goodreads.com

 

Bliv bedre til at skrive

Guldkorn er et skriveleksikon for forfatterspirer, hvor du kan læse om hvordan du får idéer og forbliver motiveret, om hvordan du opbygger spændende plots og troværdige karakterer, om hvordan du skruer velspillende scener sammen og skriver dialog så det fænger – og om meget mere.

 
 

Kategorier