når mūsen ta’r en slapper

Besøg hos Høst & Søn

I mandags var jeg på besøg hos forlaget Høst & Søn med Forfatterskolen for Børnelitteratur, og det bliver hermed det første forlag jeg sender Da dyrene fik stemmer til, når jeg om forhåbentlig få uger er færdig med at redigere.

Høst & Søn er sammen med Forum, Samleren, Rosinante og Pretty Ink Rosinante & Co-forlagene, der alle deler kontorer i Købmagergade.

Høst & Søn er nok det danske forlag, der udgiver flest nye børne- og ungdomsbøger. Et hundrede nye udgivelser om året bliver det til, og blandt dem er der sædvanligvis et par debutanter -- sidste år var der dog hele otte. De modtager omtrent ét uopfordret manuskript om dagen, så der er mange andre at kæmpe med om de debutantpladser.

Vi kom hurtigt ind på hvad det er Høst & Søn især kigger på, når de vurderer manuskripter. Sproget blev nævnt først -- der skal være indføling, levendegørelse, en original tone; det må ikke føles konstrueret og der skal være mening med gentagelser i teksten; det skal have rytme og sin egen musik. Manuskriptet skal rumme en god historie -- den skal være almengyldig og ikke tydeligt privat uden en kunstnerisk distance, ellers er det ikke interessant for læsere, der ikke kender forfatteren. De stiller ingen emne- eller genrekrav, men på det sidste er der eksempelvis kommet lige lovlig mange bøger om sorg og død, så der skal mere til for at komme igennem med dette emne; vigtigere end genre er hvorvidt historien er overbevisende og troværdig. Det er ikke afgørende om manuskripterne de modtager er helt finpudsede, men det skader ikke. Slutningen på historien må gerne være åben til en vis grad, men historien skal have en afsluttethed og ikke ende med at flagre for meget. Konflikt er alfaomega; der skal være noget der går imod, gerne et dilemma for hovedpersonen; det må ikke være for nemt; og konflikten må meget gerne rumme overraskelsesmomenter. Anslaget skal fænge, være noget der giver læseren lyst til at læse videre. De understregede, at de kun var fire redaktører, så det er ikke alle manuskripter, der bliver læst igennem fra ende til anden, så det er vigtigt at fænge tidligt. Slutteligt anbefalede de, at man ikke sendte for udførlige følgebreve med; ikke noget om hvad man skal forvente af læseoplevelsen eller den slags, bare en kort synopsis (3-10 linjer), hvis det virker nødvendigt -- jo længere en tekst er jo bedre en idé er det med en synopsis

Selvom man er i hus allerede er man på ingen måde garanteret udgivelse af nye manuskripter -- de fortalte, at de siger nej til omtrent halvdelen af de uopfordrede manuskripter fra forfattere, de havde udgivet før.

Hvad er det så der får mig til at sige, at jeg gerne vil udgives på Høst & Søn? Det er blandt andet noget så enkelt som stemningen og seriøsiteten. Det er fordi jeg kender flere, der er blevet udgivet på Høst & Søn. Og det er ikke mindst fordi det virker som om forlaget har et uovertruffent samarbejde med skolesektoren, og på længere sigt vil jeg meget gerne supplere min royaltyindtægt med penge fra foredrag og undervisning.

Search form

 

Bjarke Sølverbæk

 

Skriverier

Jeg har skrevet hver dag de sidste 7 dage — siden den 20/5 er det blevet til 2.026 ord med et gennemsnit på 289 ord om dagen. Jeg var mest produktiv den 22/5, hvor jeg skrev 448 ord på Inferno.
I april skrev jeg i alt 0 ord.

 

Læserier

 

Bliv bedre til at skrive

Guldkorn er et skriveleksikon for forfatterspirer, hvor du kan læse om hvordan du får idéer og forbliver motiveret, om hvordan du opbygger spændende plots og troværdige karakterer, om hvordan du skruer velspillende scener sammen og skriver dialog så det fænger – og om meget mere.

 
 

Kategorier