når mūsen ta’r en slapper

Ansøgning til Forfatterskolen: Tredje gang ...

5. marts 2011 - 17:00

For knap en uge siden lagde jeg et overfrankeret brev i postkassen, der rummede nogle af de bedste tekster, jeg har produceret det sidste halve år (fraregner børnelitteratur). Jeg genbrugte det meste af den motiverede ansøgning fra sidste år -- hvor jeg var blandt de 94% af ansøgerne, der fik standardafslag -- og nøjedes med at øge fokuset på tekster, der vægter form over indhold, og nedtone fokuset på psykologisk indlevende tekster. Det gjorde jeg både fordi det er min opfattelse, at det er den fremherskende indstilling hos folk, der bliver optaget på Forfatterskolen, og fordi jeg siden sidste år vitterligt har skrevet mere af den slags litteratur. Derudover tilføjede jeg et par nye forfattere som inspirationskilder. Men grundlæggende tænker jeg, at ansøgningen i sig selv ikke spiller en frygtelig stor rolle, så længe den viser, at man er interesseret i at indgå i det miljø, der er på Forfatterskolen.

Teksterne er der fem af. Tre prosatekster og to visuelle tekster. Den første og vigtigste tekst har jeg givet titlen "Makuleret", og jeg er overbevist om, at min ansøgning står og falder på denne ene tekst, som er den mest litterære af teksterne. Og jeg er kun blevet styrket i den overbevisning af, at underviseren på Skrivekunst ((to-årigt deltidsstudium på Syddansk Universitet, som jeg har gået på siden september 2010)), Trisse Gejl, kaldte den "hamrende litterær." At skrive Makuleret har været fedt og hårdt og motiverende, og det er en tekst, som jeg tror ender med at være noget, jeg vil sende et eller andet sted hen i forlænget form som en kortprosasamling eller sådan noget. Jeg tror på, at den er god nok til at kunne blive til noget, uanset om den får mig til samtale på Forfatterskolen eller ej. Den er en samling af leksikale opslag, der er et forsøg for jeg'et på at skabe sig en identitet ud fra hukommelsesfragmenter efter en oplevelse, der har rokket ved hans fundament.

Den anden prosatekst, "Alt eller intet", er den novelle som jeg skrev til HUF's tekstsamling "På kanten" i efteråret, og som jo i den sammenhæng er en ungdomsnovelle. Men jeg valgte at sende den med, fordi jeg synes den demonstrerer en god sans for at bruge klipning mellem fragmenter af et liv til at skabe et tempofyldt narrativ og psykologisere. Jeg er ikke sikker på, hvor højt de egenskaber vægtes på Forfatterskolen, men jeg tænker også, det er værd at vise hvilke forskellige typer tekster, jeg kan finde på at skrive. Så længe den står sammen med tekster af andre typer, tvivler jeg på, at jeg risikerer at blive kaseret af den grund.

Den tredje prosatekst, "Færgeturen", er en kort, minimalistisk fortalt historie, som jeg blev færdig med i sidste øjeblik, og som jeg syntes passede godt ind i ansøgningen, men som jeg stadig ikke ved, hvad jeg skal synes om, sådan generelt.

De to visuelle tekster er hver på én side og er begge ordtegninger -- altså tegninger, hvor der kun er brugt ord til at tegne med, den ene i hånden og den anden på computer. Jeg synes, de var sjove at finde på og lave, og der er tanker bag, jeg synes er værd at fundere over, så jeg tror under ingen omstændigheder, at de trækker ned.

Nu er der så kun tilbage at vente til maj. Jeg er under alle omstændigheder sikker på, at jeg har væsentlig bedre chancer for at komme til samtale denne gang, end jeg tidligere har haft -- teksterne er simpelthen det bedre.

Jeg regner med at offentliggøre nogle af teksterne her på bloggen i den nærmeste fremtid. Så må du se, hvad du synes.

Search form

 

Bjarke Sølverbæk

 

Skriverier

Jeg har hverken fået skrevet i dag eller i går.
I november skrev jeg i alt 18.721 ord.

 

Læserier

 

Bliv bedre til at skrive

Guldkorn er et leksikon over skrivekunsten hvor tips, tricks og teorier fra skrivehåndbøger, artikler og foredrag løbende bliver samlet.

Læs bl.a. om hvordan du opbygger spændende plots og troværdige karakterer og om meget mere.

 
 

Kategorier