når mūsen ta’r en slapper

Højskolekritik af Da dyrene fik stemmer

Jeg har tidligere været på Testrup Højskoles sommerskrivekursus, i 2009, hvor jeg lavede performance på et hold ledet af Lars Bukdahl og Christian Dorph og slutteligt rappede foran 120 mennesker -- grænseoverskridende, skulle jeg hilse at sige. Jeg kunne også godt have tænkt mig at have været af sted sidste år, men der endte jeg med at arbejde som viking hele sommeren på Bork. Men i år skulle det så være, og da jeg også havde det meste af et manuskript klar, som jeg jo håber at kunne sende på forlagsturne inden for et par måneder, valgte jeg manuskriptlinjen, som Mette Moestrup og Kristian Bang Foss står for i år. Jeg endte på Foss's hold  sammen med seks andre, og vi er to på om dagen til fem-seks kvarters kritik per person fra Foss og de andre kursister.

I dag var det Da dyrene fik stemmer, der stod for skud, og jeg var lykkelig over at høre, der var enighed om, at det generelt fungerede rigtig godt, og de fleste ligefrem havde lyst til at læse mere. Foss mente også grundlæggende, at jeg skulle fortsætte, som jeg var begyndt, og at det "er som det skal være". At han desuden mente, "at du er god til at få rum til at stå klart," var jeg meget glad for, da jeg føler, det er en af de ting, jeg skal slide i det for at få til at fungere. Hans overordnede forbedringsforslag gik dels på det sproglige og dels på strukturen.

Sprogligt mente han, at jeg skulle være mere forsigtig med min måde at fæstne følelser i fysisker beskrivelser: knyttede hænder, bankende hjerter, rødmen, boblen i maven, varme og kolde følelser i kroppen og den slags. Han følte det blev monotont og kom til at føles som en slags kode for følelser i stedet for egentlige fysiske manifestationer. Ikke at jeg bør holde mig fuldstændig fra dem, men for at de skal være troværdige, skal de være mere velvalgte og mindre automatiske. Derudover påpegede han, at jeg for ofte har unødvendige sætningsindledere af typen "Jeg så/hørte/lyttede/drejede hovedet osv." og at jeg retter/møder/sænker for mange blikke, når der rigstreres sanseindtryk; en stor del af de konstruktioner mente han med fordel kunne stryges.

Strukturelt mente han, efter at have læst de to tredjedele, som jeg har fået skrevet af romanen her i anden omskrivning, at jeg muligvis skriver for stramt, og at der med fordel kunne slækkes lidt på strukturen, så der eksempelvis var mere tid sammen med dyreflokken og mere tid sammen med faren.

Hans sproglige kommentarer synes jeg er rammende, og dem vil jeg helt sikkert arbejde med, når jeg begynder at redigere romanen om et par uger. At strukturen skulle være for stram er jeg stadig i syv sind over. I forbindelse med min analyse af den første udgaves plot, konstruerede jeg netop et forbedret plot, hvor konflikten konstant udvikler sig, for netop at sikre mig følelsen af den røde tråd, som det haltede med i første udgave. Nu føler jeg, at jeg forstår hvad romanen virkelig handler om, og det har jeg strammet ind efter, men om det er gået for vidt, er jeg virkelig i tvivl om. Foss sagde, at bogen jo er en virkeliggørelse af en barnefantasi, der tages alvorligt, og de børn, der vil læse den, vil have mere, vil blive i universet og få flere sjove oplevelser med de nyintelligente dyr, der anskuer tingene helt anderledes end menneskene. Jeg har tænkt lignende tanker tidligere, og romanen startede netop som en virkeliggørelse af en barnlig forestilling om hvad nu hvis ..., men jeg er bange for at romanen bliver for ujævn, hvis jeg slækker på tøjlerne. Jeg er i vildrede, men nu vil jeg først og fremmest skrive bogen færdig og redigere den som den er. Så må jeg have Foss's ord i baghovedet og se hvad betalæserne siger. Det er bedre at have skrevet en bog, som læserne gerne ville have haft mere af, når den er slut, end en bog de når at få for meget af.

Search form

 

Bjarke Sølverbæk

 

Skriverier

Jeg har hverken fået skrevet i dag eller i går – nu må jeg snart se at få taget mig sammen.
I december skrev jeg i alt 0 ord.

 

Læserier

De seneste bøger jeg har læst

Revolvermanden
liked it
tagged:
audio-da
Children of Dune
liked it
tagged:
audio-da




goodreads.com

 

Bliv bedre til at skrive

Guldkorn er et skriveleksikon for forfatterspirer, hvor du kan læse om hvordan du får idéer og forbliver motiveret, om hvordan du opbygger spændende plots og troværdige karakterer, om hvordan du skruer velspillende scener sammen og skriver dialog så det fænger – og om meget mere.

 
 

Kategorier